torsdag 1. september 2011

Kringlinger

Hei.


I nærheten av her jeg bor er det et lite bakeri som selger noen sinnsykt gode småkringler. Jeg kaller dem for kringlinger av en eller annen grunn :-)
Så idag har jeg prøvd å bake kringlinger selv, og de ble ganske så gode, selv om de ikke ble helt som de hos bakeren :-)


Kringlinger med eggekrem og melis.......



Her er oppskrift som blir ca 16 stk:

100 gr smør
5 dl melk
1 pk gjær
900 gr hvetemel
100 gr sukker
4 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver

Smelt  smøret og ha i melken, varm opp til ca 37 grader.
Ha gjæren i bollen og hell over melkeblandingen, rør godt til gjæren er oppløst.
Tilsett sukkeret
Bland sammen de tørre ingrediensene i en bolle før det has i .
Elt godt sammen til deigen er smidig.
Hev til dobbel størrelse.

Del deigen i passe emner, og trill til lange pølser som formes som kringler på bakeplata.
Hev igjen til dobbel størrelse.
Trykk en grop i hver kringle som fylles med eggekrem.
Her brukte jeg Mor's hjemmebakte kakefyll fra Idun, 2 pakker.

Stek kringlingene ved 220 grader ca 15 min.
Avkjøl og ha på melisglasur laget av melis og litt melk.
Tips: hvis du har i en dråpe med rom essens i melis glasuren blir den ekstra god.




Nå skal jeg kose meg med en kopp te og en kringling :-)

Var så heldig å få disse kjempefine te koppene av søsteren min :-)
Snill du Trude, tusen takk !!

Klem fra 



2 kommentarer:

  1. Hei. ååå de så akkurat ut som kringlingene)))))
    Får vann i munnen......

    SvarSlett
  2. Hei :)
    mmmm, de så virkelig gode ut!
    ønsker deg en fin helg!
    klem :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...